Kundbemötande

Ibland blir jag riktigt irriterad på bemötandet i “vanliga” butiker. Ett riktigt hemskt bemötande fick jag i måndags när jag var i Södertälje.

Blås inte kunden

I Södertälje centrum finns en liten butik som heter Godislandet. Det var eftermiddag och jag var godissugen och plockade lite godis i en påse. Godiset var gammalt och hårt; visst godis var så hårt att jag lät bli att köpa det alls.

Nåväl. När jag kommer till kassan vägs min påse och jag blir ombedd att betala 18 kr. Jag påtalar då att vågen är inställd på 79 kr/kg och det står att godiset ska kosta 6,90 kr/hg, alltså 69 kr/kg. Efter lite muttrande blev jag ombedd att betala 17 kr trots att den nya summan på vågen var 14,77 kr. Det var en väldig massa mutter och jag fick tillslut betala 15 kr.

Nej, tre kronor är inte mycket pengar, men det är principen. Jag upplevde att mannen i kassan försökte blåsa mig. Han yttrade något om att tre kronor inte var så noga när jag gick; vilket bara förstärkte mitt intryck. Ett korrekt bemötande hade varit att be om ursäkt oavsett om det var ett misstag eller inte.

Jag tror ingen blir förvånad över att jag inte har för avsikt att besöka den godisbutiken fler gånger.

Det hela kan givetvis appliceras på webbutiker där kunden bör bemötas respektfullt. Kunden har visserligen inte alltid rätt, men det bör vara en bra utgångspunkt. Tänk dock på hur du behandlar dina kunder, försöker inte blåsa dem och bete dig inte som en hästhandlare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *