Mobiltelefonberoende

Visst har jag känt mig naken någon gång då jag glömt mobiltelefonen hemma men först när den gick sönder insåg jag till vilken grad jag är beroende av min mobiltelefon.

Det finns olika typer av beroenden och den ena typen märks tydligast hos mina barn. Rastlösheten som infinner sig så snart mobiltelefonen eller surfplattan inte finns i handen; när Youtube, spel och surfande är otillgängligt för stunden. Visst påverkas jag på samma sätt. Jag kan sitta en stund och titta på Facebook på datorn , bestämma mig för att det får vara nog och gå och lägga mig. Väl i sängen är mobilen i handen och Facebook på skärmen igen. Eller så kollar jag mailen och inser att det var högst två minuter sedan jag senast kollade och att jag inte väntar på något särskilt.

Därutöver finns beroende av faktiskt nyttiga saker såsom bankid och smskoder.

Min mobiltelefon hade fått några smällar; ramlat i golvet och det fanns en spricka i skärmen. Den gick fortfarande att använda i några dagar tills skärmen utan förvarning bara dog. Den var helt grön och helt oanvändbar.

Ansluten med blåtand till bilen gick det att ringa och hjälpligt smsa, men inte mer.

Mitt närmaste behov var att kunna koppla upp kundens dator mot kundens nätverk för att jobba på distans. En del av processen omfattar att ta emot ett engångslösenord i form av ett sms. Rent teoretiskt kanske jag skulle kunna gå ut till bilen för att koppla upp mig. En krånglig ”work around”, men ändå en möjlighet.

Försäkring

Min mobiltelefon var försäkrad men det var i den här situationen jag insåg att försäkringen var värdelös i praktiken. Mot en självrisk på runt tusenlappen skulle jag efter viss väntetid få en likvärdig telefon i utbyte. Det är inte en särskilt bra lösning. Jag insåg att en ny telefon hade känts bättre men att det inte heller var en bra lösning.

Det var i samband med detta jag sade upp alla försäkringar på mobiltelefoner. Till viss del påverkad av den expressförsäkring som tidigare fallerat totalt insåg jag att jag betalade en hög premie för en försäkring som inte alls löste mitt problem. Istället blev jag arg och besviken varje gång ett behov, som försäkringen hade kunnat täcka, dök upp.

Att lämna in en mobiltelefon och få tillbaka en annan likvärdig är inte en bra lösning. Det är dessutom en krångligt process.

Problemen

En ny mobiltelefon innebär att nytt mobilt bankid behöver skaffas. Google Authenticate behöver installeras (osäker på hur krånglig den processen är). Även swish behöver verifieras och installeras.

Alla e-postkonton och liknande måste ställas in på nytt. Småkrångligt och tidsödande om än görbart.

Molntjänster med backup innebär åtminstone att bilder och liknande redan sparas.

Lösningen

Att däremot anlita Samsung Service och reparera telefonen var en bra lösning. Nyöppnat officiellt servicecenter i Kista med samma prisbild som de icke-officiella lockade. Frågan var bara hur jag skulle betala parkeringen? Stockholm stad har knappt parkeringsautomater längre och jag betalar ju normalt med en app i mobilen. Det löste sig också eftersom jag parkerade i ett garage i närheten där man betalade i en automat.

Det var inte billigt, men efter en dryg timme kunde jag hämta ut samma mobil med ny skärm och nytt batteri. Allt var intakt på mobilen och jag behövde inte ägna många timmars krångel åt att försöka återskapa appar och inställningar på en annan telefon.