Strulande internetbanker

Ska det vara så svårt att bedriva bankverksamhet?

Under kvällen har jag betalat lite fakturor såväl privat som för företaget. Företagskontot finns hos Nordea – inte för att jag valt Nordea utan för att de köpte upp Postgirot och döpte om det till Plusgirot. Nordea måste förövrigt vara den storbank som haft flest tekniska problem – dock har de sällan drabbat mig.

I dag berättar inloggningssidan att Nordea inte kommer överens med de andra bankerna. “En del av de bankkontoinsättningar till annan bank som skulle ha överförts under eftermiddagen fredagen den 25/9 har blivit försenade. De når mottagaren först på måndag förmiddag den 28/9”, skriver Nordea.

Det går åtminstone att logga in. När jag däremot noterar att jag lagt en betalning på fel datum och försöker ändra den verkar det gå bra tills jag kommer till “bevakningen” och ser att inget ändrats. Jag gjorde två försök innan jag gav upp.

Jag loggar in på Swedbank som verkar fungera som det ska. Det enda underliga är att jag tidigare lagt upp två betalningar på samma dag, båda till plusgirokonton. Den ena har redan utförts medan den andra är på väg att utföras… Jag förstår inte vad skillnaden är, men det blir förhoppningsvis bra till slut.

Dags för nästa bank, Skandiabanken. Mitt certifikat fungerar och jag får upp inloggningsrutan. Jag matar in personnummer och pin-kod. Jag får ett SMS. Jag skickas vidare, hinner läsa “Session Expired” innan jag skickats tillbaka till inloggningsformuläret. Jag gör tre försök till. Totalt har jag fått fyra sms. Det första kom från ett annat nummer än de tre efterföljande, alla innehöll engångskoder som jag aldrig fick mata in.

Ringde Skandiabanken. Efter viss möda har jag navigerat genom knappvalsmenyn till en trevlig flicka som talar om att det hela är felanmält. Vi hoppas båda två att det innebär att det sitter tekniker och jobbar på att lösa problemet.

Jag loggar in på SEB bara för att alla andra banker strulat. Deras tidigare så buggiga internetbank verkar fungera som den ska. Jag behöver inte göra något där, så jag klickar bara runt och noterar att jag inte längre blir utloggad när jag klickar på sånt jag saknar behörighet till. Kvällens improviserade banktest får gå vidare utan att konstatera något problem hos SEB

Jag borde egentligen ha testat Handelsbanken också, men problemet är att de har sin egen variant på säkerhetslösning och jag har inte loggat in på banken på minst ett halvår. Därav har jag glömt mitt lösenord och kommer inte in. Det är kanske inte riktigt Handelsbankens fel, men de har ändå en konstig internetbank som är oerhört svårnavigerad.

UPPDATERING: När jag skrivit klart inlägget ovan gjorde jag ett nytt försök och lyckades faktiskt logga in på Skandiabanken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *