Problemlösning mobilt bredband

Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn, så den port som användes för den här anslutningen stängdes.

Så lyder felmeddelandet som gäckat många och enligt inlägg på diverse forum verkar det ställa till problem även för teleoperatörernas support. Felmeddelandet dyker upp vid försök att ansluta till mobilt bredband med ett modem från Huawei. Det här är, vad jag förstår, ett rätt bra modem. Det ser ut som att såväl Tele2, Telia och Tre – kanske även Telenor – använder sig av detta modem.

Enda problemet är att det kryptiska felmeddelandet. Vissa har hävdat att det har att göra med COM-portar som är upptagna och vissa har lyckats få igång en anslutning efter att ha inaktiverat bluetooth eller efter att ha bytt COM-port under inställningarna för modemet.

En bekant fick dock det här problemet idag. Vi började med att avinstallera och nyinstallera. Vi bytte USB-port för modemet. Ingen framgång.

Efter byte av COM-port och omstart av datorn hade det fortfarande inte blivit bättre. Lösning blev att använda ett ytterligare initieringskommando som anger protokolltyp och APN.

I det här fallet är det ett kontantkort med mobilt bredband från Tele2/Comviq.

Gör så här:
Öppna “Kontrollpanelen” och gå till “Telefoner och modem”. Välj modemet och klicka på “Egenskaper”. Välj “Avancerat”.

I fältet för “Ytterligare initieringskommando” skriver du

AT+CGDCONT=1,”IP”,”data.comviq.se”

Verkställ ändringarna och gör ett nytt försök att ansluta.

Initieringskommandot ovan säger till modemet att använda internetprotokoll (IP) och specificerar APN till “data.comviq.se”. Beroende på abonnemang kan din APN vara “online.telia.se” eller kanske “internet.tele2.se”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *